Měřítkem dobré fyzické kondice je samozřejmě vyvážený, kvalitní a estetický
rozvoj celé postavy, nicméně každý, kdo se v tomto oboru nějakou dobu pohybuje,
vám řekne, že nejvíce o sportovci prozradí břišní svaly.

Ačkoliv to tak někdy nevypadá, máme je všichni. Jen někteří ukryté pod vrstvou nevzhledného tuku. Proto se také často říká, že břicho nejlépe doladíte v kuchyni. Můžete cvičit ze všech sil, posilovat, běhat, prolít potoky potu, ale když to nedoplníte vhodnou stravou, nečekejte optimální výsledky.

Dříve, než se na zásady správného cvičení podíváme blíž, měli bychom něco vědět o břišních svalech jako takových. Neplní totiž jen funkci estetickou.

Svalstvo břicha:

  • stabilizuje páteř i pánev;
  • umožňuje přenos energie z dolní do horní poloviny těla či naopak;
  • zásadně ovlivňuje držení těla;
  • zpevněné břišní svaly zajišťují správnou funkci orgánů uložených v dutině břišní.

Co se týče anatomie, většina lidí si pod pojmem „břišní svaly“ představí tu pověstnou „valchu“ či „six-pack“, o kterém mnozí sní.

Z odborného hlediska se jedná o:

Přímý sval břišní

Ten umožňuje ohýbání trupu dopředu, z části i do stran. (Pozor – počet jednotlivých segmentů je daný geneticky, nemůžete ho ovlivnit cvičením. Většina lidí má na břiše takových segmentů šest, ale může jich být i osm nebo naopak jen čtyři.)
Z hlediska tréninku se dělí na horní partii, kterou můžete aktivovat například celou řadou variant zkracovaček. Partie dolní naopak nejlépe reaguje na cviky prováděné ve visu, případně na pohyby vycházející z podsazování pánve.

Břišní stěnu dále tvoří

Příčný sval břišní

Je uložený ve spodní vrstvě, tzn. pod ostatními svaly břicha, podílí se především na stabilizaci trupu. Ačkoliv není vidět, je nesmírně důležitý.
Aktivujete ho při vzporech a jejich variantách.

Vnější a vnitřní šikmé břišní svaly

Nachází se na bočních stranách břicha ve vrstvách, synergisticky spolupracují při rotačních pohybech trupu a při úklonech do stran.
Aktivují se díky cvikům, které zahrnují rotaci trupu.

Jak na to

Pokud mají být vaše břišní svaly správně posíleny, optimálně plnit svoji funkci a navíc dobře vypadat, musíte v rámci svého tréninku adekvátně posilovat všechny jejich části. Speciálně při tréninku břicha platí, abyste se během cvičení koncentrovali na zatěžovaný sval a snažili se docílit kvalitního spojení mezi svalem a myslí.
Při tréninku břicha nezdoláváte rekordy v použití zátěže, řada cviků je prováděna jen v krátkém rozsahu pohybu, mnohdy to může na dálku vypadat, že vlastně skoro necvičíte. Přesto právě takový trénink patří k nejefektivnějším. Vždy je ovšem třeba vycházet z reálných možností a předpokladů. Jestliže jsme se na začátku zmínili o důležitosti stravy, pak je v návaznosti na to nutné si uvědomit, že je to především kalorický příjem a výdej, který určí, zda budou vaše břišní svaly vidět či nikoliv. Zapomeňte tedy na představu o tom, jak pomocí cíleného procvičení břicha zhubnete právě a jedině v této partii. Nic takového lidské tělo neumí. Pokud odbourává tukové rezervy, pak postupně ze všech partií, nikoliv výhradně z té, kterou si sami určíte.
Což ovšem neznamená, že neexistují metody a postupy, díky nimž svůj trénink zkvalitníte a výsledků tak dosáhnete rychleji.

Naprosto zásadní je:

  • striktní provedení cviků;
  • správný výběr cviků zaměřených na jednotlivé partie břicha;
  • pravidelné cvičení;
  • dietní, vyvážená strava.

Mezi účinné pomocníky pak patří:

  • speciální cvičební techniky (supersérie, trisérie, kruhový trénink);
  • speciální funkční cviky;
  • využití speciálních pomůcek – ačkoliv se obvykle varuje před použitím příliš vysokých zátěží v tréninku břicha z důvodu neúměrného zbytnění – váš pas by pak byl sice zpevněný, ovšem nikoliv štíhlý a estetický, neznamená to, že vždy vystačíte jen s váhou vlastního těla.

V mnoha ohledech je přídavné zatížení vhodné a žádoucí. Pak ale musíte volit cvičební pomůcky pečlivě. Ve fitness centrech je možné využít nejrůznějších kladek, ale u nich nemusí být vždy volno. Navíc řada z vás jistě dává přednost tréninku doma. A potom přichází ke slovu například posilovací gumy, případně efektivnější posilovací expandér, který umožní nejenom svaly intenzivněji zatížit, ale můžete díky němu i zátěž stupňovat v závislosti na tom, kolik – případně kterou posilovací gumu využijete.

-6%
TIP
Hodnocení 4.29 z 5
1 590  1 490  s DPH

Poslední 2ks skladem

1 komentář k “Posilování břicha – mýty a fakta

Napsat komentář