Nervy na prasknutí, hlad, stres – znáte? Pokud jste už někdy drželi dietu, zřejmě teď souhlasně přikyvujete hlavou a s hrůzou na to období vzpomínáte. vzpomínáte na to období. V čem je problém? V tom, že diety jsou krátkodobá záležitost, která vás nic moc nenaučí. Jestli se zuby nehty držíte jídelníčku, co vám ani za mák nevyhovuje, ztrácíte čas.

Ze začátku možná pár kilo shodíte, ale až s dietou přestanete, s velkou pravděpodobností opět najedete do starých kolejí. Nezměníte špatné návyky, jen se pár dnů, možná týdnů, slušně potrápíte. Ale jak změnu životního stylu uchopit, aby vás to posunulo vpřed a bylo to vážně k něčemu. O tom vám budeme v následujících řádcích vyprávět. Jste teď připraveni na svou životní výzvu? Jdeme na to.

Nepřehlédněte náš e-book a získejte zdarma veškerý obsah průvodce

„Jak hubnout bez diety“.

Chci e-book zdarma!

Zázraky existují jen v pohádkách

Brali bychom to všichni. Zázračné přípravky – koktejly, pilulky, recepty. Pár týdnů a kila by zmizela. Už navždy. Takto to bohužel v běžném životě nechodí. Abychom dosáhli svých cílů, nesmíme podvádět.

Proteinová dieta

Lesklé brožury, modelky se zářivým úsměvem a zázračně rychlé úbytky – seznamte se s proteinovou dietou neboli ketodietou. Princip je celkem jednoduchý. Zajdete si za “výživovým poradcem”, vyfasujete od něj balíčky s práškem, instrukce a jízda začíná. Tento člověk vám jistě poví, jak ketodieta funguje. Že v potravě snížíte přísun cukrů, tuků a abyste měli vůbec z čeho žít, budete se krmit hlavně proteiny.

Jak? Ve formě koktejlů. Uděláte si je z obdrženého prášku. Poradce vás ujistí, že nemusíte počítat žádné kalorie, nebudete mít hlad a velmi rychle zhubnete. Má pravdu. Ale co se stane, až dopijete svůj poslední koktejl? Zřejmě se opět vrátíte k původnímu stravování a za pár týdnů budete tam, kde jste byli před touto proteinovou mánií.

Sacharidové vlny

Jak to funguje? Přijímáte velké množství bílkovin na úkor sacharidů a tuků. Tělu po nějaké době nezbude nic jiného, než si pro energii sáhnout do tukových zásob. Sacharidové vlny nejsou dlouhodobou cestu ke štíhlejšímu a zdravějšímu tělu. To rozhodně ne. I během té krátké doby, kdy dietu držíte (například 4 až 6 týdnů), byste měli doplňovat vitamín C, zinek, antioxidanty a další pro tělo důležité látky.

Ostatní diety

Dieta podle krevních skupin, Dukanova dieta, Středomořská dieta nebo dělená strava. Ono ani tak nezáleží na tom, pro kterou z nich se rozhodnete, výsledek dopadne vždy podobně – skončíte tam, kde jste začali. A možná i s nějakým tím kilem navíc, které časem naberete díky pomalejšímu metabolismu.

Je na všech těchto dietách něco špatného? V zásadě není, jejich problém však spočívá v poměrně striktně předepsaném jídelníčku a režimu, který lze dodržovat z dlouhodobého hlediska jen velmi obtížně.

Jediným smyslem všech diet (jakožtou stravy zaměřené na redukci hmotnosti) a jejich předpisů je v konečném důsledku snížení kalorického příjmu vůči kalorickému výdeji. Toho lze však dosáhnout i jinak, než přikazováním toho co, kdy a v jaké formě máte jíst.

Ke krásnějšímu a zdravějšímu tělu vede pouze jedna cesta, není úplně jednoduchá, ale my vás po ní provedeme a společnými silami to zvládneme. Vysvětlíme vám, co to vlastně dieta je, povíme si něco o bazálním metabolismu, naučíme vás číst kalorické hodnoty potravin, podíváme se na makronutrienty a nakonec vás dovedeme k cíli bez nesmyslných jídelníčků. Začnete se stravovat sami a správně.

Dieta, co to vlastně je

Slovo dieta pochází z řeckého výrazu diaita neboli strava a přesná definice zní takto: „Jedná se o řízený příjem pokrmů a tekutin za účelem dosažení konkrétního cíle.”

Pokud jste si tedy doteď mysleli, že dieta musí nutně souviset s hubnutím, není to tak. Může se například jednat o nemocniční dietu nebo dokonce dietu, která má za cíl váhu navýšit. Co se vám tím snažíme vysvětlit? Jen to, že slovo “dieta” můžete s čistým svědomím vyškrtnou ze svého slovníku a stejně dosáhnete vytyčeného cíle. Zhubnete. Pojďme tuto snahu označit například výrazem “změna životního stylu”. No řekněte, nezní to mnohem lépe než “dieta”?

Spojujete si dietu pouze s hubnutím? Chyba.
Spojujete si dietu pouze s hubnutím? Chyba.

Bazální metabolismus, těší mě

Povíme vám jedno hořké tajemství: hladovění nefunguje. Každý v sobě máme něco, čemu se říká “bazální metabolismus.” Neděste se, zní to složitěji, než to ve skutečnosti je. V podstatě se jedná o minimální energii, kterou potřebujeme pro běžné fungování, když jsme v klidu. Pokud chcete zhubnout, bude vás zajímat rychlost vašeho bazálního metabolismu. Summa summarum: bazální metabolismus ovlivňuje výdej naší energie. A to až v 75 %. Pojďme se tedy podívat, jak funguje.

Určitě jste už někdy zaslechli něco ve smyslu: „To je tak nefér, ona jí od rána do večera a nepřibere ani gram. Já se jen podívám na tabulku čokolády a mám 2 kg nahoře!” Možná jste to dokonce sami prohlásili. Když má člověk rychlý metabolismus, může “zhřešit” mnohem více než ten, kdo má metabolismus pomalý. Ale nevěšte hlavu, i tak můžete v boji o krásné tělo vyhrát. A když čtete tento článek, jistě jste na dobré cestě vyhrát.

Máte za sebou už pár drastických diet doprovázených hladověním? Jestli ano, metabolismus jste si zpomalili. Nedopřávali jste svému tělu tolik energie, kolik potřebovalo a ono se naučilo šetřit. Ukládá si zásoby a funguje v jakémsi “úsporném režimu”. Teď je před vámi jeden velmi důležitý úkol: musíte své tělo přesvědčit, že ho máte rádi a už pro něj žádné šílené hladovění nechystáte. Bude to chvíli trvat. U každého to je jiné, ale jednou ten zlom nastane a vaše tělo si řekne: „Ok., myslím, že mi už žádné nebezpečí nehrozí. Kašlu na šetření!” V tomto okamžiku jste napůl vyhráli.

Jak zrychlíte bazální metabolismus

Rychlost bazáního metabolismu ovlivňuje řada faktorů. Některé ovlivníte, některé ne. Věk, pohlaví, genetika – to jsou věci, se kterými nic nenaděláte. Pak tu ovšem máme příjem potravy, vody a fyzickou kondici – to jsou proměnné, co vám hrají do karet. Nyní se tedy rozhodněte, zda budete v koutě vzdychat, že jste zdědili špatné tělo, jste příliš staří a nikdy to nezvládnete. Nebo ráno vstanete o půl hodiny dříve, uděláte si vydatnou zdravou snídani a 3x v týdnu si zacvičíte. Je to na vás.

Metabolismus zrychlíte například následovně:

  • Ráno se kvalitně nasnídáte.
  • Snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře – budete jíst pravidelně. Žádné hladovění.
  • Začnete se hýbat. Jak? To si rozebereme v další částech seriálu.
  • Zvýšíte podíl aktivní hmoty vašeho těla, která “spotřebuje” více energie.
  • Budete dostatečně pít. Nejlépe vodu.

Minimální energii, kterou vaše tělo potřebuje k běžnému fungování, zjistíte pomocí jednoduché kalkulačky. Zadáte do ní věk, pohlaví, výšku, váhu, pohybovou aktivitu a vyjde vám minimální příjem, který byste si měli každý den dopřát. Schválně si tento údaj zkuste porovnat s příjmem, který vám diktovala vaše poslední dieta. Vsadíme boty na to, že byl o dost nižší, ale teď už moc dobře víte, kam to celé vedlo. Nebo ne?

V pokračování seriálu si povíme o následujících tématech:

Informace o příspěvku
Jak zhubnout bez diety: co je to dieta?
Název
Jak zhubnout bez diety: co je to dieta?
Popis
Myslíte si, že držet dietu znamená hubnout? V tomto článku si povíme, co vlastně dieta je. Zmíníme různé typy diet a hlavně, smysl veškerých jídelníčků zaměřených na hubnutí. V dalších částech seriálu si povíme o kalorickém příjmu, spočítáme si vlastní kalorický příjem a naučíme se dosahovat vlastních cílů.
Autor
Vydavatel
Healthlife.cz
Logo

Napsat komentář