Myslíte si, že při nákupu gymnastického míče stačí, když si zvolíte vaši oblíbenou barvu a je hotovo? Nenechte se mýlit. Dobrý gymnastický míč musí splňovat mnoho kritérií, od správné velikosti přes jeho nosnost až po kvalitu materiálů. Poradíme vám, jak si vyberete ten pravý.

Proč cvičit na gymnastickém míči

Gymnastické míče mají dvě velké výhody. Za prvé ovlivňují celkovou motoriku lidského těla a za druhé jsou také skvělými pomocníky při posilování. Jelikož je míč stále v pohybu, musíte na něm po celou dobu cvičení udržovat rovnováhu. Posilujete tím zádové, stehenní a břišní svaly, ale také menší svaly, o kterých jste možná ani nevěděli, že je máte. Naučíte se s ním, jak správně sedět a jak předejít mnoha zdravotním problémům. Navíc vám vytvarují štíhlé boky, stehna i ploché břicho.

Druhy gymnastických míčů

Pojmy, jako fitball nebo overball, jste už asi někdy slyšeli. Víte ale, jaký je mezi nimi rozdíl? Fitball je velký míč na posilování a protahování celého těla. Nazývat tak můžete buď míč samotný nebo celé cvičení, kterému se česky také říká Aerobic na míči.

Oproti tomu overball je malý měkký míč, vhodný pro dechová cvičení, jako podkladový míč nebo masážní míč.

Fitball

Neboli gymball, powerball, pushball, gymnastic ball, velký míč, rehaball, physoball, pezziball a bodyball. Všechny názvy označují jednu a tu samou věc, kterou můžeme přeložit jako balanční cvičení na nestabilní podložce. Na velkém míči si nejen pořádně protáhnete a posílíte tělo, ale také maximálně šetříte kloubní systém. Je skvělým pomocníkem i při relaxaci a hodí se pro všechny věkové kategorie. Díky jeho vysoké nosnosti se na něj nemusíte bát posadit ani když bojujete s nadváhou. Některé míče mají také masážními body pro zvýšení relaxace a stimulaci svalů. Takový míč oceníte mimo jiné i při rekonvalescenci po úrazech a operacích.

Oválný gymnastický míč

Oválný míč zajišťuje lepší kontakt s podlahou a zaručuje větší stabilitu. Díky podlouhlému tvaru můžete na jednom míči sedět vy i váš fitness partner nebo trenér. Tvar elipsy je vhodný pro cvičení s dětmi, pro starší osoby i osoby s handicapem.

Gymnastický míč s expandéry

Tento míč je vhodný i pro náročnější nadšence do cvičení. Díky jeho úchytům zatížíte více svalů a zvýšíte intenzitu posilování. S kombinací míče a posilovacího expandéru tak procvičíte celé tělo v pohodlí domova. A jak můžete na takovém míči posilovat? Inspirujte se v krátkém videu.

Overball

Overball oceníte při posilování, relaxaci, dechových cvičeních a využijete ho i jako bederní podpěru. Je menší než fitball, vyrábí se o průměru 22 – 30 cm, a proto není určen pro aerobní cvičení a sezení. Uplatnění najde spíše jako pomocník při posilování, kdy například vklíněný mezi nohy zpevňuje stehenní svaly. Stejně jako jeho větší kolega je k dostání i v masážní verzi, která vám aktivně stimuluje například svaly zad a šíje.

Jak vybrat správný gymnastický míč

Dříve, než se vrhnete do koupě gymnastického míče, odpovězte si na pár základních otázek. Odpovědi vám ulehčí výběr a zajistí, že si pořídíte ten správný míč, který vám bude vyhovovat a pomáhat. Podívejte se na krátké video, které vám dá několik tipů, jak si gymnastický míč vybrat.

Využití

Zamyslete se, na co chcete gymnastický míč používat. Jde vám především o posilování, relaxaci nebo automasáž? Podle toho zvolte, zda se pro vás více hodí fitball nebo overball. Důležité také je, pro koho bude míč primárně určený. Jiné typy míčů jsou vhodné pro těhotné ženy, jiné pro lidi se sníženou motorickou schopností. U overballu nejsou tak přísná kritéria jako u fitballu. Míč můžete vybírat jen podle barvy a také podle toho, zda chcete, aby měl masážní body.

Výška a váha

Když sedíte na gymnastickém míči, měla by být vaše kolena ohnutá v tupém úhlu, to znamená o něco více než 90°. Zároveň by měla být o něco níž než vaše pánev. Díky tomu se při sezení na gymnastickém míči nebudete hrbit a budete mít rovnou páteř. V případě nutnosti se dá výška míče regulovat jeho nafouknutím. Ale není příjemné sedět ani na příliš měkkém míči ani na příliš tvrdém. Raději se řiďte touto tabulkou:

Vaše výška v cmprůměr míče v cm
do 15045
150 – 16555
165 – 17565
175 – 18575
185 – 19585
195 a více90

Stejně jako vaše výška je důležitá i vaše váha. Levnější míče mohou mít díky nekvalitním materiálům horší nosnost a sníženou pevnost. Pokud vážíte více jak 100 kg, měli byste si zvolit širší průměr míče, kvůli většímu prosednutí. Pokud máte vůči své výšce nadváhu, volte vždy o číslo větší průměr. Tzn. pokud při výšce 155 cm vážíte 83 kg, nevolte průměr míče 55 cm, jak je uvedeno v tabulce, ale 65. Nejlépe uděláte, když si při výběru necháte poradit přímo v obchodě nebo fitness centru.

Jak nafouknout gymnastický míč

Míč, který se chystáte nafouknout, by měl být ohřátý na pokojovou teplotu. Pokud jste si ho tedy přinesli z obchodu jako vánoční dárek, nechte ho doma chvíli odpočinout a aklimatizovat se.

Jak nafouknout fitball

Velký a pevný míč pravděpodobně nedokážete nafouknout jen ústy. Navíc by se společně s vaším dechem mohly do míče dostat bakterie a vlhkost. Pro nafouknutí použijte buď pumpičku na kolo s redukcí nebo speciální pumpičku na gymnastické míče. Míč nafoukněte asi o 10 cm méně, než je jeho doporučený rozměr a nechte ho den stát. Jeho povrch se za tu dobu narovná a poté ho můžete dofouknout do požadované velikosti. Dbejte na to, aby nebyl příliš tvrdý, protože pak hrozí riziko propíchnutí, ani příliš měkký. Na takovém míči se špatně sedí a nepruží.

Jak nafouknout overball

Ideální je nafouknout míček do poloviny až dvou třetin. Platí, že čím více jej nafouknete, tím intenzivněji při cvičení zvýrazníte balanční polohy a cviky budou obtížnější. Cvičit se dá s úplně nafouklým overballem, stejně tak jako se využívá ke cvičení podhuštěný.

Kvalita a nezávadnost materiálu

Není překvapením, že levné míče mohou být vyrobeny z nekvalitního materiálu a mohou obsahovat těžké kovy. Při výběru gymnastického míče se tedy zaměřte i na jeho původ a nezapomeňte na vaše případné alergie, například na latex. Gymnastické míče z certifikovaných materiálů jsou vyrobeny z PVC a ty nejkvalitnější jsou silnostěnné z teplého a hebkého materiálů. Jsou navrženy pro rehabilitatační účely, pro osoby se sníženou motorikou, těhotné ženy a seniory. Jejich nosnost je až 300 kg a při propíchnutí nebouchnou, ale začnou se pomalu vyfukovat.

Standardní gymnastický míč
Standardní gymnastický míč
Gymnastický míč s gumovými siliči
Gymnastický míč s gumovými siliči
Overbally o průměru 26cm
Overbally o průměru 26cm

Jak vybrat ten správný gymnastický míč už víte. Vyzkoušejte i naše tipy na cvičení a protáhněte si tělo na gymnastickém míči společně s jednoručkami.

 

Informace o příspěvku
Jak vybrat gymnastický míč
Název
Jak vybrat gymnastický míč
Popis
Víte, jaký je rozdíl mezi fitballem a overballem? Poradíme vám, jak vybrat ten správný gymnastický míč pro vás, na co si dát při koupi pozor a jak ho doma správně nafouknout.
Autor
Vydavatel
Healthlife.cz
Logo

Napsat komentář